You are currently viewing Sjøsyk? Hvordan bli kvitt kvalme, hodepine og svimmelhet

Sjøsyk? Hvordan bli kvitt kvalme, hodepine og svimmelhet

Sjøsyke og bilsyke går under ett, og følgende artikkel vil derfor være nyttig uavhengig av reisemetode. I denne artikkelen vil vi ikke nevne piller, kremer og andre former for medisiner du får kjøpt på apoteket. Vi gir ikke medisinske råd og anbefaler deg å oppsøke lege hvis plagene er uoverkommelige. Hvis det er av interesse så kan du henvende deg til ditt lokale apotek eller lese mer ved å klikke på denne linken: Apotek1.no/reise/reisesyke

artikkelen fortsetter under annonsen

Enkle tips og triks som kan hjelpe mot reisesyke

Nedenfor vil vi gå gjennom 8 kjente metoder som kan tas i bruk for å bekjempe eller motvirke reisesyke. Som nevnt tidligere så vil disse rådene være universelle, enten det gjelder bil- eller sjøsyke.

Trene opp likevektsapparatet i øret

Kroppen er fascinerende. Den er en kombinasjon av ulike funksjoner og de fleste bevegelser, følelser og reaksjoner kommer direkte fra hjernen. Du kan faktisk trene deg opp til å tåle reisesyke bedre, ved å sette deg selv i situasjoner hvor du har lett å bli bilsyk. Du kan gjerne ta det gradvis hvis du har mulighet til det. Hvis det er noe man ønsker å få til eller bli bedre på, generelt, er en god tommelfingerregel å sette deg i lignende situasjoner. Har du høydeskrekk, bør du være mye i høyden. Har du klaustrofobi, kan det være en idè å gradvis venne seg til å bruke tid i små rom. Ved å trene opp likevektsapparatet vil kroppen bli vant til lignende situasjoner, og ikke reagere med svimmelhet og kvalme.

Ta flere pauser underveis

Dette er en utfordrende sak å få til hvis du bruker offentlig transport. Men hvis du sitter i baksetet eller kjenner vedkommende som kjører, kan det være lurt å ta flere pauser underveis. Her vil du også gradvis trene opp likevektsapparatet. Før du vet ordet av det vil du ikke lenger bli kvalm, svimmel eller uvel på turer til lands og til havs.

Spis et lett måltid/snacks før og under turen

Når du spiser noe lett som salte kjeks, brød eller bananer, vil kroppen raskt ta i seg næringen. Hvis du spiser mat som er tyngre å fordøye, kan det gjøre kvalmen og svimmelheten enda verre. Derfor er det greit å planlegge måltidene både før og under reisen.

artikkelen fortsetter under annonsen

Hold blikkfanget på et bestemt punkt / ikke beveg hodet

Hvis du kjenner at reisesyken sniker innpå, kan det være lurt å feste blikket på et bestemt punkt. Gjør du dette og samtidig unngår å bevege på hodet, vil ikke likevektsapparatet bli like trigget. Dermed kan du unngå en stor del av reisesyken som oppstår i svinger og bølger.

Glem telefonen, boken og dataskjermen

Som det ovennevnte punktet tilsier, er det ikke optimalt å flytte blikket frem og tilbake når du opplever sjøsyke. Du kan forsøke å bruke de frem til du opplever ubehag, men når ubehaget oppstår bør du igjen feste blikket.

Unngå sterke lukter

Når jeg undersøkte reisesyke, fant jeg ut at alle sidene jeg besøkte anbefalte å unngå sterke lukter. Åpne ett vindu eller sett deg ut på dekk hvis svimmelheten eller kvalmen er akutt. Røyk kan også påvirke reisesyken, så det er en fordel å vente med røyken til du kommer frem. Eller slutten å røyke.

Få i deg nok vann

Drikk vann eller en brus under reisen. Unngå kaffe eller energidrikker. Du ønsker å være hydrert under reisen, for å bidra til å kurere kvalmen som oppstår. Kaffe og energidrikker kan føre til dehydrering, noe du forsøker å unngå hvis du opplever reisesyke.

Distraher deg selv med musikk

Hvis ingen av de ovennevnte tipsene fungerer, kan du forsøke å få tankene over på noe annet. Musikk, meditasjon, podcast eller en samtale kan hjelpe deg med å fokusere på noe annet.